Det måtte jo ske før eller siden, at Troldepus lidt taber pusten. Det er helt naturligt, der er en hulens masse bøger, så på et tidspunkt må han jo nødvendigvis begynde at gentage sig selv lidt. En typisk Troldepus historie går: Troldepus møder et nyt dyr, han tager det med hjem for at vise det frem for familie og venner, han hjælper det med et problem det har, han bringer det hjem til hvor det kommer fra. Det er selvfølgelig meget godt alt sammen, men når man er i gang med at læse alle bøgerne fra en ende af, så virker det til sidst en smule kvælende.
Det særlige som Troldepus kan, nemlig at formidle en viden om mennesker og dyr, det findes ikke i alle bøgerne, og Troldepus 21-30 bliver indlet med hele fre af disse bøger hvilket flere gange var ved at få mig til at opgive hele projektet.
Men det blev bedre. ' Troldepus i mosen' er en Troldepus historie som den bør være, med dyrevenner, en uvorn lillesøster, almindelige mennesker, der laver mennesketing der skal undersøges tilsat en smule drama.
Men det der gør dette bind i omnibus serien speciel er, at der er hele tre historier hvor det ikke er menneskene men derimod andre trolde man stifter bekendtskab med. I 1-10 var der egentlig kun Troldepus og dyrene vi hørte om, i 11-20 begyndte resten af familien også at spille en rolle, og vi begyndte at høre om deres indbyrdes relationer, og nu i 21-30 får vi mere at vide om hvem troldene er som art og samfund. Historierne virker atypiske, men de er bestemt ikke dårlige. Umiddelbart ser det ikke ud til, at der findes ret mange trolde. De bor langt fra hinanden i små familier, og mødes for det meste kun når der bydes til fest. De er for det meste venlige og yderst småborgerlige.
Ligeledes i dette bind får Pussi Troldunge sin debut, og hun kan, om end ikke på lige fod, så dog på fod med Troldepus, deltage i hans eventyr, og hun gør det godt.Hunkønsvæsener har generelt været yderst underrepræsenterede, men sammen med Pussi Troldunge, øder vi også et svagt antal stigende hundyr og damemennesker. Dog er det for det meste kun hunner hvis det absolut ikke kan være anderledes. En malkeko er nødt til at være en hun, og kængerumor med sin pung ligeså, men ser man på de tidlige bøger, er dette stadig en stor ændring, eller forbedring om man vil. Den største ændring i kønnenes rolle er hos menneskene, en pige får lov til at spille en aktiv rolle for første gang, med replikker og alt muligt.
Året siger 1967 +-, og jeg tror, at det er det der gør den store forskel. Det var gået af mode at dele bøger op i pige og drengebøger, og nu skulle alle kunne være med, derfor skal også begge køn kunne identificere sig med bogens personer. Om det klæder bøgerne er vist en smagssag, men det betyder i hvert fald, at Troldepus har ændret karakter.
Troldepus 1-10
Troldepus 11-20
TITEL: Troldepus 21-30 FORFATTER: Dines Skafte Jespersen FORLAG: Cicero SIDEANTAL: 540 UDGIVELSESÅR: 1967 +- (2011)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar